neděle 24. září 2017

Řekni vlkům, že jsem doma

Autor: Carol Rifka Brunt
Originální název: Tell the Wolves I’m Home
Žánr: Literatura světová, Romány
Vydáno: 2014
Počet stran:424
Překlad: Vanda Ohnisková

Tato knížka mi padla do oka při vybalování zboží v práci, díky své tajemné obálce. Nedalo mi to a podívala jsem se v počítači na cenu a ta mě odrovnala, protože stála pouze 19 Kč. Proto jsem si jí okamžitě koupila. Poslední dobou mám ale problém s tím, že obsahy knížek, které jsou uváděny na obalu, jsou napsány nezajímavě a tohle je případ zrovna jedné z nich. Což je škoda. Protože příběh je natolik zajímavý, že by si zasloužil lepší propagaci. Proto se pak není čemu divit, že světově úspěšná kniha skončí v Levných knihách za tak směšné peníze.

Ale k samotné knize. Jsme vrženi přímo do děje, takže čtenáři chvili trvá než se zorientuje. Je rok 1987 a příběh začíná tím, že sestry June, které je 14 let a její starší sestra Greta jezdí každou neděli za svým strýcem Finnem na náštěvu, aby jim mohl namalovat jejich společný portrét. Později se dozvídáme, že skutečným důvodem jejich náštěvy je to, že Finn umírá na záhadnou nemoc a chce si užít ještě poslední chvíle se svojí rodinou. Za nedlouho na tuto nemoc umírá a June je z jeho smrti naprosto zdrcená, protože si byla se svým strýcem velmi blízká a byl to její jediný kamarád. Po jeho smrti se začíná dozvídat, jak byly některé věci ve skutečnosti, že v mnoha případech byla naivní a měla předsudky. Najde také nové přátele, změní se vztah s její sestrou a odhalí mnoho z rodinné historie. Ale kdo by čekal happyend, tak se ho bohužel nedočká. Alespoň ne typického šťastného konce...

Ze začátku mám problém s tím, že se mi nedostává dostatek informací, abych správně pochopila o čem kniha je. Ale to nejspíš byl autorčin záměr. Ta nám odkrývá jednotlivá tajemství pomalu a postupně a některá dokonce neodkryje vůbec a jenom je naťukne. Některé lidi tato kníha dojala až k slzám, ale to nebyl bohužel můj případ. Chybí mi více propracování jednotlivých postav, případně bych potřebovala více informací, abych se dokázala s jednotlivými členy rodiny sžít a společně s nimi příběh prožít. To je asi jediná má větší výtka. Za to ale musím ocenit hluboké myšlenky o životě, které nám autorka předkládá. Ty mě moc bavily a vždy mě uvrhly do hlubokého přemýšlení.

Každopádně tuhle knihu bych určitě doporučila všem, kdo se zajímá o problematiku homosexuality, má rád i smutnější příběhy a nebojí se zamyslet. Sice mi chvíli trvalo, než jsem se začetla a dostala se přes zmatený začátek, ale potom jsem se nemohla od knihy odtrhnout a četla jsem jedním dechem...

Hodnocení:            90%

1 komentář: